9 tipov, ako sa zbaviť nervozity z prezentovania

Potiace sa ruky. Trasúci sa hlas. Rozpaky vystrieda pocit, že omdliete. V štatistikách vedie strach z vystupovania na verejnosti nad strachom zo smrti. Dostatočnou prípravou a správnymi technikami sa dá prezentovanie nacvičiť. Ako dostať nepríjemné napätie a trému pod kontrolu?

Nervozita je úplne normálna. Považuje sa za bežnú súčasť verejného vystupovania a do istej miery je dokonca prospešná. Pociťujú ju rovnako ako príležitostní i skúsení spíkri. Popredným odborníkom na túto tému je David Greenberg, prezident a generálny riaditeľ spoločnosti Simply Speaking a autor bestselleru Simply Speaking! The No-Sweat Way to Prepare and Deliver Presentations. Od roku 1988 trénuje a školí manažérov z veľkých spoločností, aby prekonali svoje obavy z prezentovania pred ľuďmi.

Greenberg odporúča využiť deväť stratégií, ktoré odstránia nervozitu a napätie z prezentovania:

1. Na nervozite nie je nič zlé

„Ak ste nervózni, znamená to, že vám záleží na tom, aby prezentácia dopadla dobre. Vaša nervozita produkuje adrenalín, ktorý vám pomôže myslieť rýchlejšie, plynulejšie hovoriť, a pridá nadšenie na sprostredkovanie informácií publiku,“ vysvetľuje Greenberg. Podľa odborníka netreba brať trému za svojho nepriateľa, ba práve naopak. Ak ho začnete brať za svojho spojenca, ľahšie sa s ním vyrovnáte.

2. Nesnažte sa byť dokonalí

Strach z rozprávania na verejnosti často pramení zo strachu z nedokonalosti. Treba akceptovať skutočnosť, že nikto na svete nie je perfektný, ani ten najpokročilejší spíker. Namiesto snahy, stať sa „superrečníkom“, je jednoduchou radou od Greenberga byť sám sebou.: „Vaše publikum to ocení.“

3. Poznajte dobre tému vašej prezentácie

„Staňte sa autoritou vo svojej téme a ubezpečte sa, že o nej viete viac ako ostatní účastníci. Čím viac viete, tým viac si budete istí,“ upozorňuje odborník. Ľahšie sa vám bude rozprávať o oblasti, v ktorej ste „ako doma“. Budete sa cítiť istejší a sebavedomejší a publikum to z vás vycíti.

4. Zapojte účastníkov

Interakcia s publikom je kľúčová. Opýtajte sa svojho publika na niečo a dajte mu možnosť zapojiť sa do nejakej aktivity. Venujte mu pozornosť a nezabúdajte na to, že prezentácia je pre nich. Navyše, zmena z monológu na dialóg pomáha znížiť nervozitu a zaujme ostatných.

5. Dýchajte

Ľahká technika na prekonanie napätia a trémy. Keď sme nervózni, nedýchame poriadne. Pri strese dýchame do hrudníka, plytšie a rýchlejšie, čo je prirodzená reakcia tela na nervy a zvýšený adrenalín v krvi. Dýchajte zhlboka do brucha, nie do hrudníka. Tým upokojíte nervy a zredukujete úzkosť. Pred alebo počas prezentácie sa zhlboka nadýchnite. Keď vydýchnete, povedzte si v duchu, že ste uvoľnení. Podľa Greenberga ide o účinnú techniku, ktorá vás môže zbaviť trémy.

6. Vizualizujte si svoj úspech

Pohodlne si sadnite do kresla a uvoľnite sa. Zatvorte oči a predstavte si samého seba pri prezentácii. Pozerajte sa na seba zvonku a pozorujte detaily okolo seba. Ako vyzerá miestnosť, v ktorej prednášate? Akí sú ľudia? Predstavte si, akí ste sebaistí a presvedčiví. Vizualizujte si úspešnú prezentáciu a nechajte konať svoju myseľ, aby vám pomohla obrázok v mysli premeniť na realitu.

7. Cvičte si reč nahlas

Jeden z najlepších spôsobov, ako zmierniť úzkosť, je opakovať si prezentáciu stále dookola, až kým sa nebudete cítiť istejší. Opakujte si vety, ktoré chcete povedať svojmu publiku nahlas, len tak pre seba, ale i pred kamarátmi alebo kolegom. Tí vám poskytnú konštruktívnu spätnú väzbu, čo vám môže veľmi pomôcť.

8. Vyvarujte sa kofeínu a alkoholu

Kofeínové nápoje zvyšujú srdcový rytmus a spôsobujú ešte väčšiu nervozitu. Môžu sa vám triasť ruky, čo dáva publiku dojem, že máte veľkú trému. Konzumácia alkoholu na zvládnutie obáv zase zvýši šance na to, že zabudnete podstatné veci, ktoré chcete povedať.

9. Udržiavajte očný kontakt

Greenberg navrhuje, aby ste prišli do prednáškovej miestnosti skôr, keď sú pred vami ešte prázdne stoličky. Príďte 15-30 minút vopred, zoznámte sa s daným miesto, nastavte techniku. Predcvičte si prezentáciu a predstierajte, že sú pred vami ľudia. Keď začnete hovoriť v plnej sále, vyberte si niekoľko priateľských tvárí v rôznych častiach miestnosti a pozerajte sa im do očí. Nielenže to ocenia, ale tiež uvidíte, ako sa zaujímajú o danú tému. Pridajte úsmev a publikum bude vaše.

Príprava je základ

Prevenciou nervozity je poctivá príprava. Čím viac si budete istí, že ste sa dobre pripravili, tým viac budete pokojnejší. Nestačí sa len naučiť prezentáciu naspamäť. Zamerajte sa radšej na prípravu prvých viet a kľúčových fráz, ktoré by mohli prilákať publikum.

Môžete spraviť nečakaný úvod a povedať niečo, čo šokuje. U ľudí to vzbudí emócie prekvapenia, čo ich prinúti, aby sa začali sústrediť a prebudí v nich zvedavosť. Alebo môžete prezentáciu začať fotkou, ktorú nikdy nevideli, videom, príbehom, či štatistikou. V krátkosti predstavte hlavný argument alebo cieľ prezentácie. Ak si trúfate, použite humor, ktorý odľahčí atmosféru.

Hlavná časť prezentácie by mala mať logickú štruktúru. Treba si vopred dobre premyslieť priebeh prezentácie, či jednotlivé informácie nadväzujú na seba a sú zrozumiteľné. Tak ako na úvod, i na záver môžete použiť vizuálny nástroj a zhrnúť celú tému.

Pomôcky na prezentáciu

Prezentácia nie je len o prednese nejakého textu. PowerPoint alebo iná platforma podporí váš prednes a pomocou vizuálu si ľudia zapamätajú váš prednes. Taktiež je to príjemné oživenie, ktoré upriami pozornosť. Vizuálnym vnemom si ľudia spoja to, o čom hovoríte s tým, čo uvidia. Pozor však na slajdy plné textu. Každý slajd by mal byť stručný, jasný a výstižný. Nezabúdajte na obrázky či grafy, ktoré tomu dodajú nový rozmer a opäť upriamia pozornosť.

Prezentáciu môžete podporiť rôznou technikou. Ak školíte skupinu max 15 ľudí, môžete použiť flipchart, pojazdnú bielu tabuľu s blokom papierov. Je ľahko prenosná, načrtnete na nej jednoduché grafy i tabuľky. Na druhej strane, treba si dávať pozor, aby ste pri písaní neboli otočení chrbtom k publiku. Menej bežným je v dnešnej dobe spätný projektor. Jeho výhoda spočíva v príprave pekných diapozitív, ktoré možno opakovane použiť. Projektor však patrí len do miestnosti, kde sa dá stlmiť svetlo.

Čo ak publikum nesúhlasí?

Prezentáciu máte za sebou, no to najhoršie môže prísť na koniec. Môže dôjsť k situácii, kedy nejaký účastník namieta a nesúhlasí s tým, čo ste povedali. V prvom rade treba zachovať pokoj. V žiadnom prípade nehovorte, že sa mýli a parafrázujte tvrdeniami: „To je zaujímavá otázka. Chápem správne, že sa pýtate na …? “ Držte sa vecnej stránky námietky a reagujte otázkami, na ktoré môže dotyčný odpovedať kladne. Dajte mu priestor, aby to špecifikoval. Buďte chápaví a empatickí.

Najlepšie je všímať si a riešiť negatívne signály už na začiatku. „Všimol som si, že s týmto úplne nesúhlasíte…“ alebo „Rozumiem tomu, že máme rozdielne pohľady na vec, napriek tomu by som rád pripomenul naše pravidlo…“ Ponúknite alternatívy riešenia situácií a zapojte účastníkov do diskusie a opýtajte sa ich, čo si o tom myslia.

Ak sú účastníci stále nespokojní, môžete navrhnúť predčasné ukončenie prezentácie, rýchle zhrnutie a navrhnúť nový postup.

V portfóliu služieb spoločnosti DEKRA Development nájdete aj školenia prezentačných zručností, ktoré nájdete na tejto stránke.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *