Ako sa pripravíte na pracovný pohovor?

Prvý úspech máte za sebou – pozvali vás na pohovor, takže ste museli niečím zaujať. Teraz je len na vás ako sa na pohovor pripravíte.  

Ako sa pripraviť?
  • Medzi vaše prvé povinnosti bude patriť nájsť všetky potrebné informácie o pozícii, na ktorú sa hlásite a predstaviť si samého seba na danej pozícii. Budete schopný pracovať na pozícii? Prejdite si ešte raz inzerát na pracovnú pozíciu a prečítajte si zadané požiadavky pre uchádzačov o prácu. Ak sa na pozícii vyžaduje plynulá komunikácia v cudzom jazyku tak môžete rátať s tým, že si to na pohovore preveria.
  • Ďalšiu vec, ktorú treba spraviť ešte pred pohovorom je zistiť informácie o firme, do ktorej idete. Skúste si predstaviť, že sa vás spýtajú na pohovore otázku: Prečo ste si vybrali práve našu firmu? Prečo chcete pre nás pracovať? Mali by ste vedieť odpovedať na podobné otázky. Nie je na škodu si zistiť niečo aj o konkurencii firmy.
  • Je dobré prísť 5-10 minút skôr na pohovor aby ste sa vyhli meškaniu. Myslite aj na to, aké oblečenie zvolíte. To ako farby vášho zvoleného outfitu dokážu ovplyvniť dojem o vás, môžete nájsť v našom predchádzajúcom článku.
Rozdelenie pracovného pohovoru

Predstavenie

Očný kontakt. Pozdrav. Podanie ruky. Prvý dojem vytvoríme práve správnym prevedením týchto krokov. Je dôležité aby ste boli pre toho druhého sympatickým človekom, s ktorým viesť rozhovor nebude vôbec náročné. Pôsobiť uvoľnene a pokojne môže byť náročné, hlavne keď ste vystresovaný ale treba sa o to pokúsiť. Ak vám to nejde, kľudne si priznajte, že ste trošku nervózny, väčšina personalistov má pre to pochopenie.

Vaša prezentácia

Tak a keď už skončili zdvorilostné frázy, prichádza vaše odprezentovanie toho, kto ste a prečo ste práve vy kvalifikovaný pre túto prácu. Všetky potrebné informácie si personalista zistil z vášho životopisu. Je preto dobré povedať aj niečo viac o sebe a zdôrazniť  vaše schopnosti, ktoré vám pomôžu k získaniu práce.

Prezentovanie firmy

V ďalšom bode vám väčšinou personalista predstaví firmu a pozíciu, o ktorú sa zaujímate. Tu by ste mali prejaviť záujem ale hlavne počúvajte čo vám je hovorené.

Otázky

Prichádzajú na rad otázky. V tejto fáze pohovoru sa vás personalista môže pýtať aké máte skúsenosti, aby zistil či budete pre firmu prínosom. Predajte svoje silné stránky, vaše kľúčové úspechy ale aj zlyhania, ktoré vás niečomu naučili. Mali by ste odpovedať hlavne pravdivo a pozitívne. Taktiež by ste sa mali pýtať aj vy. Pýtať sa môžete napríklad na to, ako bude vyzerať váš bežný deň v práci alebo aké budete mať zodpovednosti. Aj keď vám pozíciu personalista predstavil týmito otázkami môžete rozvíriť diskusiu. Taktiež sa môžete opýtať, či budete pracovať v tíme alebo samostatne. Otázka o možnostiach  kariérneho rastu o vás napovedia, že ste ambiciózny a chcete sa vo svojom odbore posúvať ďalej.

Záver pohovoru

Predtým ako sa rozlúčite a odídete, spýtajte sa ako bude prebiehať celý výberový proces a kedy máte čakať vyjadrenie. Podľa toho, ako vám odpovedia si budete vedieť spraviť obraz o tom, či ste uspeli alebo nie.

Akým chybám sa radšej vyhnúť?
  • Nepozerajte sa do zeme – je dôležité udržiavať očný kontakt s človekom, ktorý s vami vedie pohovor. Môže si myslieť, že pod stolom máte niečo dôležitejšie na práci (napríklad kontrolovanie telefónu) a nepôsobí to vôbec profesionálne. AJ keď ste nervózny snažte sa udržiavať stále očný kontakt.
  • Pri prvom kontakte nemajte na sebe slnečné okuliare, ani slúchadlá. Pri podaní ruky nestláčate príliš ruku toho druhého.
  • Nekontrolujte čas – môže to pôsobiť rušivo a neúctivo. Ak pohovor trvá dlhšie ako ste plánovali, môže to znamenať, že sa personalistovi páčite a chce o vás vedieť viac.
  • Neberte si vyzývavé a výrazné oblečenie – nechcete predsa zaujať svojim oblečením namiesto toho aby ste zaujali svojimi schopnosťami a skúsenosťami. Výstrih a krikľavé oblečenie na pohovor nepatrí. 
  • Nepýtajte sa otázky, ktoré vás môžu znevýhodniť, napríklad, keď sa budete pýtať len na plat a dĺžku práce bude to pre zamestnávateľa ukazovateľom, že sa viac zameriavate na odmenu ako na kvalitu práce. Taktiež sa nepýtajte ani či môžete robiť vaše pracovné návyky z minulej práce aj v tej budúcej, napr. či budete mať čas na cigaretovú pauzu po každom obede a pod.
 
Ak chcete vedieť viac o tipoch z pracovného prostredia, sledujte nás na našom Facebooku DEKRA pracovné ponuky alebo na našom Instagrame Dekra_pracovne_ponuky

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *