Pracovné pohovory sú rôzne, ale na každom príde na rad veta: „Povedzte nám niečo o sebe.“ Toto je priestor aby sme seba ukázali a odprezentovali najlepšie ako vieme. Ako to však spraviť?
Personalista alebo zástupca firmy chce týmto zistiť viac informácii o vás. Čo viete, aký ste a čo chcete dosiahnuť. Vašou úlohou nie je skopírovať celý váš životopis, ktorý si už určite viackrát prečítali. Dôležité je z vášho životopisu spraviť zaujímavý príbeh s pridanými informáciami, ktoré sa budú dobre počúvať o budú odrazovým mostíkom pre ďalšiu diskusiu.
Ako sa na to pripraviť?
Pozrite sa ešte raz na inzerát práce, o ktorú sa uchádzate. To, aké zručnosti budú od vás vyžadovať sa snažte zakomponovať aj do svojho predstavenia. Môžete si to natrénovať dopredu a spraviť si osnovu toho, čo chcete hovoriť.
Ak ste predtým už podobnú prácu vykonávali, môžete si pripraviť vaše predchádzajúce úspechy alebo ukážku toho, čo sa vám podarilo ako dôkaz toho, že viete o čom hovoríte.
Ako dlho a o čom hovoriť?
Ak vás nebudú na pohovore prerušovať a skôr pôjde o monológ, skúste ho viesť medzi 3-5 minútami. Za tento čas by ste mali stihnúť dostatočne, ale stručne a jasne, sa odprezentovať. Používajte informácie, ktoré sú aktuálne a hodia sa k danej pozícii. Nikoho nezaujíma čo ste robili pred 10 rokmi, a už vôbec nie to, čo vôbec nesúvisí s prácou, ktorú chcete získať. Ak vás však k niečomu priviedli skúsenosti z predošlých prác, ktoré až tak nesúvisia s tou aktuálne hľadanou, môžete to v krátkosti uviesť. Ak ste absolvent, uveďte akú školu ste študovali, prečo ste si ju vybrali, aké projekty máte za sebou a čo vás najviac baví.
Osnova toho, čo budete hovoriť
- Vaše skúsenosti
Prezentujte tie, ktoré chcú od vás počuť, teda tie , ktoré vyžadujú aj v inzeráte. Pokiaľ ste menili odbor alebo zameranie v minulosti, povedzte prečo, aby si personalista o vás vedel spraviť lepší obraz.
- Ukážte svoju osobnosť
Musíte si uvedomiť, že ten čo sedí oproti vám hľadá kolegu, s ktorým si padne do oka a budú si rozumieť. Mali by ste pôsobiť sympatickým dojmom a ukázať to, aký ste. Podľa toho ako sa pohovor vyvíja môžete vycítiť či je správny čas aj na humor, vtip, sebairóniu.
- Motivácia
Na záver by ste mali ukázať svoje ambície a to, čo vás na práci baví a kam sa chcete ďalej posúvať. Firmy nehľadajú len odborníkov ale chcú niekoho, kto bude pracovať s nadšením, nasadením a s cieľavedomým postojom.